Despre Liturghia Darurilor mai nainte sfinite

  
Сообщений: 0
Despre Liturghia Darurilor mai nainte sfinite
Сообщений: 0
Liturghia Darurilor mai nainte sfinite este cea de-a treia Liturghie a Bisericii Ortodoxe. Liturghia Darurilor se poate svri n orice zi a Postului Mare (cu excepia zilelor de smbt i de duminic, a zilelor aliturgice - luni i mari din prima sptmn i vineri din Sptmna Patimilor, cnd nu se face nici o Liturghie).n zilele noastre se obinuiete s fie oficiat numai n zilele de miercuri i vineri i n joia Canonului celui mare (sptmna a cincea). n smbetele din Postul Mare se svrete Liturghia Sfntului Ioan Gur de Aur, iar n primele cinci duminici de post Liturghia Sfntului Vasile cel Mare. n duminca Floriilor - Liturghia Sfntului Ioan Gura de Aur, iar n Sptmna Patimilor, joi i smbt Liturghia Sfntului Vasile cel Mare.Avnd n vedere c Postul Patilor este un timp al nfrnrii i al cinei iar Liturghia un timp al bucuriei, Prinii Bisericii au decis ca n cazul n care sunt credincioi care doresc s se mprteasc i n cursul sptmnii, s se oficieze Liturghia Darurilor. Astfel a fost alctuit un ritual de mprtire cu Sfintele Daruri sfinite mai nainte, adic sfinite la Liturghia Sfntului Ioan Gur de Aur sau a Sfntului Vasile cel Mare, care se svrete smbta i duminica.Sfintele Daruri sunt aadar, sfinite la aceste Liturghii, sunt pstrate pe Sfnta Mas, iar n cursul sptmnii, atunci cnd se svrete Liturghia Darurilor mai nainte sfinite, noi ne mprtim cu aceste daruri. Ne mprtim cu aceste daruri ntr-un ritual care este legat de Vecernie.
Сообщений: 0
De ce de Vecernie? Pentru c o caracteristic esenial a Liturghiei Darurilor mai nainte sfinite este faptul c este o mprtire de sear. De ce o mprtire de sear? Pentru c potrivit rnduielii de postire a Bisericii, n zilele de rnd din Postul Mare se ajuneaz pn seara. i pentru a nu ntrerupe postul, mprtirea se face seara dup Vecernie. Printele Al. Schmemann susine c este foarte posibil ca, la nceput, aceast slujb "mai nainte sfinit" s nu fi fost limitat doar la Postul Mare, ci s fi fost comun tuturor perioadelor de post din Biseric.Potrivit tradiiei, autorul Liturghiei Darurilor mai nainte sfinite este considerat Sfntul Grigorie Dialogul, episcopul Romei (+604). Aceast tradiie nu are nici un temei istoric. Nu putem spune cu siguran c Grigore cel Mare a nfiinat ntreg oficiu liturgic al acestei Sfinte Liturghii, ns putem afirma c el a contribuit la mbogirea i la sistmatizarea acestei Sfinte Liturghii pe vremea ct a stat la Constantinopol.Slujba ncepe cu Vecernia cea Mare, dei doxologia (binecuvantarea de nceput) de la nceput este cea a unei Liturghii - "Binecuvantat este mpria Tatlui i a Fiului i a Sfntului Duh..." Dup Psalmul de sear, se citete catisma (partea) a optsprezecea din Psaltire, n trei pri (psalmii 119-133). Se face ieirea cu Sfnta Evanghelie i se cnt imnul de sear "Lumina lina". Apoi se citesc cele doua pericope vechi-testamentare rnduite din Cartea Facerii i Pildele lui Solomon.
Сообщений: 0
n timp ce pericopa din Cartea Facerii este citit, o lumnare aprins se aaz pe Sfnta Evanghelie de pe altar. Dup citirea pericopei, preotul ia lumnarea i cadelnia i binecuvanteaz cu ele credincioii rostind: "Lumina lui Hristos lumineaz tuturor". Aezarea sa pe Sfnta Evanghelie n timpul citirii pericopei din Vechiul Testament semnific faptul c toate profeiile sunt mplinite n Hristos. Dup citirea celei de-a doua pericope din Vechiul Testament, tradiia rnduiete cntarea a cinci versete din Psalmul de sear (psalmul 140) - ncepnd cu versetul doi: "S se ndrepteze rugciunea mea ca tamia naintea Ta...".
Un moment de o deosebit solemnitate este ieirea cu Sfintele Daruri. La celelalte Liturghii, momentul acesta nseamn procesiunea cu Cinstitele Daruri de la Proscomidiar, prin mijlocul bisericii, i punerea nainte (sau oferirea) acestora lui Dumnezeu ca jertf pe sfnta mas. n Liturghia Darurilor, procesiunea se face cu nsusi Trupul i Sngele lui Hristos.
Ea este ncadrat de cntarea heruvimic: "Acum Puterile cereti mpreun cu noi nevzut slujesc, c iat intr mpratul slavei. Iat Jertfa cea de tain svrit se nconjur. Cu credina i cu dragoste s ne apropiem, ca s fim prtai vieii celei venice. Aliluia, aliluia, aliluia." Ieirea nsi se face n cea mai profund tacere
Сообщений: 0
Sfintele Daruri sunt aezate pe altar, apoi, pregtindu-ne pentru Sfnta mprtanie, cerem:
"... sfinete sufletele i trupurile noastre ale tuturor, cu sfinire netears; ca n cuget curat, cu faa nenfruntat, i cu inima luminat, mprtindu-ne cu aceste Dumnezeieti i Sfinte Taine i printr-nsele vii fcndu-ne s ne unim cu nsui Hristosul Tu... Care a zis: Cel ce mnnc Trupul Meu i bea Sngele Meu ntru Mine rmne i Eu ntru el;...s ne facem Biserica a Preasfntului i nchinatului Tu Duh, izbvindu-ne de toat uneltirea diavoleasc... i s dobndim buntile cele fgduite nou, mpreun cu toi sfinii Ti..."
Dup Rugciunea Domneasc, are loc mprtirea credincioilor, timp n care la stran se cnt imnul: "Gustai i vedei c bun este Domnul".Ultima rugciune rezuma sensul acestei slujbe, a acestei Sfinte mprtanii de sear, a legturii acesteia cu nevoina noastr din timpul Postului."Stpne, Atotiitorule, Cel ce cu nelepciune ai zidit toat fptura i pentru nespusa Ta purtare de grija i mult buntate a Ta, ne-ai adus pe noi intru aceste preacinstite zile, spre curirea sufletelor i a trupurilor, spre nfrnarea poftelor i spre ndejdea nvierii; care n patruzeci de zile ai dat n mna slujitorului Tu Moise tablele cele cu dumnezeieti slove, d-ne i nou, Bunule, lupta cea bun s luptm, calea postului s o svrim, credina nedesprit s o pzim, capetele nevzuilor balauri s le sfrmm, biruitori asupra pcatului s ne artm i fr de osnd s ajungem a ne nchina i sfintei nvieri."

В начало страницы 
|
Перейти на форум:
Быстрый ответ
Чтобы писать на форуме, зарегистрируйтесь или авторизуйтесь.
 


 
Реклама и PR - актуальные и работающие приемы © 2024
Страхование: опыт всех жителей России